Hvordan kommunen oppnår riktig og oppdatert kompetanse for de oppgavene som skal løses, og for at innbyggerne skal få gode og helhetlige tjenester.
Opplæring BTI - Bedre Tverrfaglig Innsats
Tilsette som jobber med barn og unge skal få opplæring i BTI-modellen og sammen skal vi styrke den tidlige innsatsen og jobbe forebyggende. Om BTI
Arbeid med implementering starter våren 2024. Hver virksomhet vil etter hvert få BTI-agenter som vil hjelpe virksomhetene med å bruke og utvikle BTI-modellen.
Det vil bli fagdager på tvers av tjenester og fokus på hvordan vi kan bli enda bedre til å samhandle.
Opplæring i URO-metoden
Alle ansatte som jobber med og for barn og unge i Engerdal kommune skal få opplæring i URO-metoden og det skal øves jevnlig på metoden i den enkelte virksomhet.
Hva er Uro-metoden?
Ta opp uro er en metode for oss som jobber med barn, unge og familier. Metoden hjelper oss å ta opp uro/bekymring med den det gjelder. Det kan være en uro i forhold til foreldre, barn, ungdom, en kollega eller samarbeidspartner. Metoden bygger på dialog, og er utviklet av Esa Eriksson og Tom Erik Arnkil, Nasjonalt institutt for helse og velferd, Helsingfors, Finland.
«Å ta opp uro» handler om å:
- få til et tidlig og åpent samarbeid
- ta ansvar for egen uro og ikke skyve uroen over på andre
- ta opp uro på en gjennomtenkt og konkret måte som inviterer til dialog
- få til et godt samarbeid
Kompetanseløftet og oppvekstreformen
Engerdal samarbeider med sør-østerdalsregionen med lokal kompetanseutvikling i barnehage og skole. Kompetanseløftet for spesialundervisning og inkluderende praksis skal sikre at alle kommuner, fylkeskommuner, barnehage- og skoleleiere har tilstrekkelig kompetanse til å fange opp alle utsatte barn og unge. Det innebærer å gi et inkluderende og tilpasset pedagogisk tilbud til alle, inkludert barn og elever med behov for særlig tilrettelegging.
Målet for kompetanseløftet er at:
• Alle barn og elever opplever å få et godt tilpasset og inkluderende tilbud i barnehage og skole
• Alle barn og unge skal få mulighet til utvikling, mestring, læring og trivsel – uavhengig av sine forutsetninger.
• Barnehager, skoler, PP-tjenesten og andre i laget rundt barnet og eleven må jobbe sammen for å skape et inkluderende fellesskap.
• Det pedagogiske tilbudet må tilpasses slik at alle får et best mulig utgangspunkt for utvikling og læring.
Tett knyttet sammen med dette er barnevernsreformen eller oppvekstreformen som vi kaller den. Her settes det søkelys på tidlig innsats og forebygging i oppvekstsektoren – for hele arbeidet med laget rundt barn og unge.
Formålet med den nye loven er at barn som trenger det skal få hjelp til rett tid. Kommunen får et større ansvar for barnevernet, og det forebyggende og tverrsektorielle samarbeidet må styrkes.
Målet for barnevernsreformen:
• Kommunene skal styrke arbeidet med tidlig innsats og forebygging.
• Hjelpen skal bli bedre tilpasset barn og familiers behov.
• Rettsikkerheten til barn og familier skal bli godt ivaretatt.
• Ressursbruken og oppgaveløsningen i barnevernet skal bli mer effektiv.