Samarbeid på individnivå – samarbeidsplikten for velferdstjenestene er nedfelt i mange lover. Den enkelte velferdstjeneste har plikt til å vurdere om samarbeid er nødvendig for å gi barnet eller ungdommen et helhetlig og samordnet tjenestetilbud, og det er tjenesteeier (kommunen) som har det overordnede ansvaret for at velferdstjenestene oppfyller samarbeidsplikten.

Enkelte familier eller barn og unge har også rett til barnekoordinator eller koordinator. Det er viktig å avklare om barnet oppfyller vilkårene, fordi dette gir individuelle rettigheter. Hvis barnet, ungdommen eller familien har individuell plan, koordinator eller barnekoordinator, vil samarbeidet basere seg på dette.

Les mer om

Barn og unges psykiske helse her viktig og barn og unge trenger å bli sett, hørt og tatt vare på av jevnaldrende og voksne rundt seg for å opprettholde en god psykisk helse. Her finner dere informasjon om dette.

BTI

BTI er en samhandlingsmodell for tjenester som møter gravide, barn, unge og foreldre det er knyttet undring eller bekymring til. Hensikten med BTI-modellen er å kvalitetssikre en helhetlig og koordinert innsats, uten at det blir brudd i oppfølgingen. BTI bidrar til tidlig innsats, samordning og medvirkning. BTI-modellen beskriver arbeidsprosesser og samhandling mellom tjenestene, og viser veien fra bekymring til handling.

Nivå 0: Samhandling med barn/ungdom, tidlig foreldreinvolvering
Nivå 1: Samhandling mellom en virksomhet og foresatte, barn/ungdom
Nivå 2: Tverrfaglig samhandling mellom to tjenester og foresatte, barn/ungdom
Nivå 3: Tverrfaglig samhandling mellom flere tjenester og foresatte, barn/ungdom

Ved deling av informasjon og tverrfaglig samarbeid skal det innhentes samtykke fra den det gjelder.

BTI-modellen inneholder også mange verktøy som kan være til god hjelp i samhandlingen med barn, unge og foresatte BTI Verktøy