Tilbake

Evaluering

Evaluering er en systematisk datainnsamling, analyse og vurdering av en planlagt, pågående eller avsluttet aktivitet, eller virksomhet. Evalueringer kan gjennomføres før et tiltak iverksettes, underveis i gjennomføringen, eller etter at tiltaket er avsluttet. Evaluering er viktig for læring, forbedring og utvikling.

Evaluering er et viktig element i å bli bedre på å oppdage, følge opp og samarbeide om enester til barn og unge. Både ansatte og innbyggerne har ei viktig rolle i evalueringa.

Vi har følgende system for evaluering:

  • Hvert eneste nivå i BTI-handlingsveilederen inneholder et trinn der evaluering skal gjøres før veien bestemmes videre.
  • Tverrfaglige møter
  • Personalmøter
  • Pedagogisk analyse (verktøy kjent for oppvekstsektoren)
  • Brukerundersøkelser
  • Risikovurderinger
  • Ungdata

Systematisk evaluering gjennom BTI-handlingsveilederen

Gjennom BTI-handlingsveilederen vil evaluering bli en fast del av arbeidsoppgavene i tjenestene. Evaluering av tiltak i samarbeid med barn/ungdom og foresatte er et viktig trinn i BTI-handlingsveilederen:

Brukerundersøkelser

Brukerundersøkelser er et viktig ledd i kommunens evalueringsarbeid og det gjennomføres jevnlig – bl.a.:

  • Ungdata undersøkelsen. Ungdata er lokale barn- og ungdomsundersøkelser der skoleelever over hele landet svarer på spørsmål om hvordan de har det, og hva de driver med på fritiden. Spørsmålene i Ungdata dekker helheten i barn- og ungdomsliv.
  • Elevundersøkelser (Udir) Elevundersøkelsen er en årlig undersøkelse der elever får si sin mening om læring og trivsel i skolen. Svarene brukes av skolen, kommunen og staten for å gjøre skolen bedre. Undersøkelsen gjennomføres på 7. og 10. trinn.
  • Foreldreundersøkelser i skole og barnehage der hensikten er:Å bidra til at foresatte får si sin mening om skole- og barnehagetilbudet, elevers/barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage/skole.
    Å bidra til at informasjon som kommer gjennom foreldreundersøkelsen, blir gjort kjent for foresatte og ansatte.
    Å bidra til at informasjonen følges opp med mål, tiltak og evaluering sammen med barn/elever, foresatte og ansatte.